Home

Een weekje aan zee, Burgerbrug, tussen Schoorl en St. Maartenszee.

Maandag 14 juli 2014, vertrek van Winschoten naar camping “De Horizon” te Burgerbrug vlakbij Schoorl. Het weekend zal warm tot zeer warm worden en het is ook de week van de Nijmeegse vierdaagse. Het weer valt een beetje tegen, bewolkt maar wel droog. De volgende dag liggen we om negen uur nog in bed en waarschijnlijk praktisch de hele camping, het is donker en het regent af te toe een heel klein beetje. ’s Middags zijn we met de auto naar Heerhugowaard gegaan er is daar en grote kampeer boulevard van o.a. Pauw. Ook is er een groot winkelcentrum waarin haast alle bekende winkels zijn vertegenwoordigd. Bij Pauw hebben we vloeistof voor de WC en vloeistof voor het spoelwater gekocht en een paar caravans bekeken. Niet om te kopen, wij zijn nog steeds heel tevreden met onze eigen. Boodschappen gekocht in het winkelcentrum en even rond gekeken en van een ijsje gesnoept. Terug op de camping een kop thee gedronken en op de fiets naar Schoorl gereden, mooie weg meest over dijkweggetjes. Het eindigde bij de klimduin en daar begon ook de braderie, we zijn op zoek naar een vliegenmepper die we ook hebben gekocht. Later bleek er ook nog een in de caravan te liggen. 250 Gram vijgen gekocht, ik had er ineens zin aan en Resy kocht nog noten. Weer terug naar de camping. De aardappels opgezet en daarna gegeten. Morgen wordt het veel warmer, we zijn benieuwd…

Klaar voor vertrek. Bekend plaatje, de klimduin in Schoorl

"Onze" camping met speeltoestellen

Woensdag 16 juli. 35 km gefietst

In de middag op de fiets, richting zee, via mooie dijkweggetjes en een stuk onderlangs de dijk kwamen bij Camperduin uit. Daar een kop uiensoep gekocht en vervolgens naar Bergen binnen gegaan. Resy heeft wat winkels bezocht en ik ben de ruïnekerk binnengegaan die slecht enkele weken per jaar open is gesteld. In de ruïne is 400 honderd jaar geleden een hervormde kerk gebouwd. Een vrouwelijke suppoost heeft mij rondgeleid en interessante wetenswaardigheden verteld. Daarna hebben we een ijsje en enkele boodschappen bij Deen gekocht en via Warmenhuizen naar onze camping gegaan. Naast ons staat een echtpaar uit Drachten, hij is makelaar, aardige lui, die ’s morgens (ook) laat wakker worden en tegen de middag op de fiets stappen. Onze WIFI doet het niet meer, maar krijg op mijn I-pad als provider zijn laptop. Ik zei dat en hij gaf mij zijn wachtwoord en zie ik kan Internetten via zijn laptop. Hij zei: “Hoe het kan weet ik niet, maar gebruik het”.

In de ruïnekerk van Bergen, akte van Schenking in 1094. Mooi handschrift, wie kan dat nog.

Vloer van de kerk uit 1955. Een herenbank (1642) van Antonie Studler van Surch met zijn wapen in het driehoekige tympanum.

Interieur en orgel (1886) van de ruïnekerk van 400 jaar oud.

Het ton gewelf is in 1950 herondekt.

Karakteristieke kerkzakken en de prachtige eikenhouten deur, daarachter onder de Noorderkapel ligt het familiegraf van Studler

Via Bergen komen we weer in Schoorl terecht

Ook zien we mooie boerderijen en

snoepjes van andere woningen.

en let vooral op de details

Donderdag 17 juli. 42 km gefietst

Nu richting Petten, het is warm en bij zee altijd koeler. We zijn de dijk opgegaan en over de dijk naar St. Maartensvlotbrug. Daar hebben we koffie gedronken en naar onze oude camping gegaan waar we een paar keer zijn geweest met Sancha. We hebben wel een bekende caravan gezien, maar ze was niet thuis, naar het strand, wel een tijd met andere mensen gesproken, die ook bij een voedselbank werken en dan weet je het wel. Talk talk talk. Bijna dezelfde weg weer terug en een kleine omweg om bij een kleine ‘warme’ bakker een broodje te kopen, maar helaas ’s middags gesloten. Via radio en TV horen we dat een vliegtuig met 295 personen, waarschijnlijk, uit de lucht is geschoten in Oekraïne.

Een kunststuk midden in het land, Gewassen met vreemd soort er tussen, van vorig jaar?

Rode kool, zover het oog rijkt. Krabbendam, we kennen een familie die zo heet.

Vanaf de dijk een goed uitzicht op dorp en het hooien. acrobaat en persen op één dag

En dan fietsen langs de zee.

Heerlijk het zilte geur in de neus en het weidse uitzicht. Ook de betonwering die niet meer goed is

Goed te hoe breed de dijk is. Bootje met 5 of 6 mensen die getrokken wordt. Beetje bocht en ze liggen eraf.

Een bekend plekje hebben we ook gezeten met de hond.

Een drink en druivenstop in de duinen, wel in de schaduw.

Een meertje in de duinen, waar een hond net heeft gezwonnen voor afkoeling.

Genoeg interesse om aan het strand te gaan.

De warme bakker, alleen 's morgens open.

Vrijdag 18 juli.

Eerst op de fiets naar de kleine warme bakker gegaan voor een brood. Hoogste versnelling en maximaal ondersteuning, dus in no time heen en terug. Kost een paar centen, maar lekker brood. Het is warm eigenlijk te warm en hebben de siesta achter de caravan doorgebracht. Tegen tweeën op de fiets, Resy heeft geen zin om naar Schagen te gaan en nemen nu een andere weg en komen in Petten uit, waar een Spar winkel is en hebben daar drinken gekocht. Vervolgens naar het strand gereden en op een bankje de boel bekeken. Jammer dat ik mijn sleutel van de extra kabel voor de fiets ben vergeten en dus onze fietsen niet veilig kan stallen. Vandaar via de zeewering langs het water zijn gereden en dan over de dijk weer naar Petten, de Spar voor een ijsje en een Telegraaf. Op naar huis en daar in de schaduw relaxen. De krant gelezen, gefacetimend met H&H, W&H zijn niet thuis en onze frikadellen gegeten. Morgen zal het nog warmer worden, we weten niet wat we dan gaan doen.

Steed nieuwe speeltjes aan het strand

Zaterdag 19 juli.

We vinden het te warm om te fietsen en hebben wat omgelummeld bij de caravan en met de buurtjes gepraat. Tegen 2 uur met de auto, airco aan, naar de spar voor de warme makreel, helaas voor ons, het is de volgende week zaterdag. Toch naar een vis winkel gegaan voor een makreel. Thuis is hij op brood en zo uit het handje geheel opgegeten. ’s Middags achter de caravan gezeten. Het plan lag er al, we gaan zaterdag uit eten, dus geen voorbereidingen gedaan. Niet dat we veel trek hadden met dit warme weer. We zijn naar de Goudvis in Sint Maartenzee gegaan en hebben een klein vis menu besteld. Kibbeling en patat met de nodige sauzen. Terug naar de caravan en dit is de laatste avond. Morgen naar huis. Het zal vanavond nog lang warm blijven en dat is natuurlijk wel leuk. Even voor we naar bed gaan begint het licht te regenen.

In afwachting een pieper in de hand. Wanneer hij afgaat kun je bestelde zelf ophalen.

Zondag 20 juli.

We worden ook wakker met lichte regen. We pakken de caravan in voor de reis naar Winschoten en gaan op pad. Alleen een tractor staat in de weg en moet eerst de boer worden gevonden op de weg vrij te maken. Een paar honderd meter van de camping stuiten we opnieuw op een barrière. Zondagochtend braderie in Burgerbrug. We kunnen er niet langs en moeten de caravan loskoppelen en op de mover 180 graden draaien. Terug en over de brug langs de andere kant van het kanaal. Bij de kop van Noord-Holland werd het droog en ook steeds warmer. We zijn zonder een stop doorgereden naar Winschoten waar we tegen half een aankwamen.